• Priskategorier
    • Alla priskategorier
    • Årets entreprenör
    • Årets hållbara företag
    • Årets unga företagare
    • Årets marknadsförare
    • Årets tillväxtinvestering
    • Swedavias framtidspris
    • Årets tillväxtföretag
    • Årets företagare
    • Sven O Perssons hederspris
    • Årets industriföretag
    • Årets Innovation Champion
    • Årets studentfavorit
    • Årets nyföretagare
    • Årets Lalander
    • Årets kristallhjärta
  • Partners
    • Våra partners
    • Bli partner
  • Guldgalan
    • Om Guldgalan
    • Styrelse
    • Nyhetsbrev
    • Kontakta oss
Guldgalan

Årets unga företagare

Delas ut av Företagarna Jämtland-Härjedalen. Prissponsor är Stig Svensson och Bonnier News Local

Kriterier

Utmärkelsen Årets Unga Företagare delas ut till en företagare som är högst 35 år och som fungerar som en förebild för andra unga företagare och som utfört en prestation inom sitt område. 

Vinst

Priset består av diplom, en statyett och ett års medlemskap i Företagarna samt en prischeck på annonsering i Bonnier News Locals kanaler till ett värde av 25 000 kr och en timmes mediakonsultationer. Från Stig Svenssons fond till unga företagare delas aktier ut från ursprunglig donation av aktier i börsbolag.

Vinnare går också vidare till rikstävlingen påföljande år.

Jury


Stig Svensson
Malin Sikström, Företagarna Jämtland-Härjedalen
Jonas Ödén, Bonnier News Local
Christina Westerberg, Ung Företagsamhet Jämtland

 

Hur vinnaren väljs ut

Årets Unga Företagare utses i regionen d.v.s. i Jämtland-Härjedalens län. Vinnaren av priset Årets Unga Företagare går vidare till rikstävlingen påföljande år. Nomineringar kan göras via Guldgalans hemsida samt via företagarnas hemsida.

Kriterier

Äga & Driva

Man ska ha majoritetsägande. Det går bra med finansiärer om ägaren är näst största ägare. Eftersom utmärkelsen går till företagaren är det viktigt att hen är verksam i företaget. Det innebär att man ska ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Viktigt eftersom det är företagaren som är i fokus och därmed dennes inflytande och påverkan som ska belönas.

Ledare & Förebild

Aspekten belyser på vilket sätt som företaget bidrar till samhället genom sitt agerande. Det kan röra sig om till exempel:

  • Engagemang i att utveckla sitt företag eller sin verksamhets miljöarbete.
  • Stöttar lokala verksamheter, föreningar etc.
  • Ansvar gentemot leverantörer och kunder.
  • Anställer personer som annars hade haft svårt att komma in på arbetsmarknaden.
  • Har påverkat politiken till godo för andra företagare i regionen och/eller uppmuntrar mångfald.
Kreativitet & Innovation

Aspekten belyser på vilket sätt som företaget arbetar på ett innovativt sätt med sin vara eller tjänst. Det kan till exempel visa sig genom;

  • Företaget har tagit en klassisk vara eller tjänst men säljer den på ett nytt sätt, med ett utökat värde för sina kunder eller på något annat sätt omvandlat sitt erbjudande på ett sätt som fått dem att utveckla sin bransch.
  • Företaget har en innovativ produkt eller tjänst som de utvecklat och som skapat nya möjligheter inom dess bransch. Kanske har företaget också förändrat genom sin verksamhet? Patenterade lösningar, forskning som omvandlats till verksamhet etc.
Lönsamhet & Tillväxt

Med god lönsamhet avses att den är långsiktigt stabil eller att man har återinvesterat i företaget för fortsatt tillväxt. Företagets marginal ska jämföras med andra i samma bransch, inte med alla andra branscher. Genom UC-rapporter har Företagarna sammanställt en bild av företagets ekonomi de senaste fyra åren (för vissa bolag där verksamheten inte bedrivits i fyra år kan detta vara kortare). De delar som vi kollat djupare på är; omsättning, antal anställda, årets vinst och nettomarginal.

Formella krav

Inte ha några betalningsanmärkningar i närtid. Betalningsanmärkningen ska ställas i relation till verksamheten. Företagaren får inte nyligen vara dömd i domstol.

 

 

  Alla priskategorier  |  Om Guldgalan  |  Samarbetspartners |  Kontakta oss

         

Cookieinställningar | Site Server CMS